onsdag 2 september 2015

Nya ord

En begagnad cykel kostar omkring (ungefär) 1000 kr.
Det var länge sedan jag tränade svenska. Jag är lite ringrostig.
Första jobbar ni med Trädet. Därefter (sen) läser ni en bok.
Vill du gå och fika med mig? Nej, jag är upptagen.
Jag ringde till Ali men det var upptaget.
En nässla är ett ogräs. En brännässla kan brännas. Man kan koka soppa på brännässlor.
Idag regnar det, men i morgon blir det fint väder. Igår blev jag lite arg på mina barn.
Det är kallt ute. Sätt på dig en tröja. Annars blir du sjuk.
Vill du ha en kopp kaffe? Ja, gärna.
Jag behöver hjälp, Kan du vara snäll och hjälpa mig?
Konstig betyder annorlunda.
Konflikter kan vara små eller stora.
Det är kris i Greklands ekonomi.
Konflikter och kriser kan leda till krig, t.ex. konflikten i Syrien  och krisen i Mellanöstern.
Man lägger ett frö i jorden. Sen vattnar man. Sen gror fröet och växer upp till en stor planta.
En synonym är två ord som betyder samma sak, t.ex. mamma, mor och går, promenerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar