fredag 11 september 2015

Nya ord - verb/substantiv som låter lika.

Han griper tag i min hand.   (tar tag i min hand)
Polisen griper en tjuv.
Begriper du det?    Förstår du det?
En grep är ett redskap / verktyg.

Hon krossar (slår sönder) ett fönster.
Hon/han krossade mitt hjärta, när hon inte ville gifta sig med mig.

Biljetten gäller i 5 dagar.    (verb)
Imorgon är det prov. Då gäller det att lyssna noga.
Biljetterna är giltiga i 5 dagar.   (adjektiv, plural)
Efter 5 dagar är biljetten ogiltig.

Han tiger = han svarar inte. Han säger ingenting.  (verb)
En tiger är ett stort kattdjur.  (substantiv)
Han tigger utanför ICA.  (verb)

Hon sjunger i en kör. I Sverige sjunger många i kör.
En är många människor som står på en rad.
Jag köar för att köpa en tågbiljett.   (verb)
Han har inte mycket pengar. Han har inte råd att köpa en bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar