fredag 18 september 2015

Fritiden - elevtexter

Eleverna skrev egna texter. Sen jobbade vi med texterna tillsammans. Vi hjälpte varandra att göra texterna bättre.

Text 1

Jag tycker om att läsa böcker. Jag läser två timmar varje dag. Just nu läser jag Mål 1. Och jag tycker om att träffa mina kompisar. Vi pratar och skrattar tillsammans och fikar. Vi träffas en gång i månaden, men vi pratar i telefon varje kväll. Jag tycker också om att laga mat.

Text 2

Jag kommer från Syrien. Jag bor i Säters Kommun. Jag tycker om att titta på TV med familjen, laga mat och baka kakor. Jag tycker också om att läsa böcker. Ibland läser jag för barnen på svenska. Jag städar och lagar mat på fritiden. Jag vill jobba som damfrisör efter SFI. Jag har jobbat med det i mitt hemland.

Text 3

Efter skolan går jag hem. Sen lagar jag mat och dricker kaffe. Jag har många intressen. Jag sitter på balkongen och pratar med min granne. Jag tittar på fotboll på TV. Jag tycker mycket om att resa. Jag har varit i Katrineholm. Det är en jättefin stad. Jag vill gärna resa till Frankrike. Ibland spelar jag kort med mina vänner. Jag tycker det är spännande att träffa mina vänner.

Text 4

Jag spelar fotboll och andra sporter, t.ex. volleyboll. Det är bra för min kropp. Jag träffar mina vänner. Vi pratar tillsammans. Jag är jätteglad när de är med mig. Då glömmer jag alla problem i livet. Jag tycker om att titta på ”Top kläder mannen” på TV.

Text 5

Jag tycker om att sjunga på Elimkyrkan två gånger i veckan. Jag tycker om att prata svenska med mina kompisar. Jag tycker inte om att sitta (vara) ensam länge. Jag tycker om min lärare. Han pratar svenska så eleverna förstår. Jag tycker mycket om att träna på gymmet. Jag tränar två timmar varje dag.

Text 6

Jag tränar svenska varje dag i veckan. Och jag tycker om att laga mat och dricka te med min man. Vi tittar på TV och pratar tillsammans. Jag läser lite i en bok och lär mig nya ord. Boken heter Mål 1 och den är bra. Så tränar jag svenska på fritiden.

Text 7

Jag går ut och promenerar ibland. Jag läser böcker tillsammans med barnen. Jag träffar mina kompisar. Vi pratar med varandra om våra intressen. Ibland tittar jag på TV. Jag tycker också om att promenera tillsammans med mina kompisar.

3 kommentarer:

  1. Min fritiden jag tycker om tittar på tv, varje dag jag titta på film Leif och Billy de göra min och min fru skratta, jätte fint film. Ibland jag går promenerar till ramunderberget, lyssna min musik sitter där för ett timmer efter kom till hem.

    SvaraRadera